Zandhoop
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:Halloween (1 bezoeker) (1) Gasten
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:Halloween
Halloween 7 Jaren, 1 Maand geleden  
Beste buurtbewoners,

Ook in de Zandzwaluw begint halloween ingeburgerd te raken. Het lijkt allemaal onschuldig kinder vertier. Hoewel misschien een meerderheid van de buurt dit zo ziet, wil ik graag als mede buurtbewoner de gelegenheid nemen om ook een ander geluid hierover te laten horen. Ik hoop dat een mogelijk "ouderwetse" of "behoudende" mening hierover toch ook een weg mag vinden

Ik heb met interesse de achtergronden van het "feest" nog eens nagelezen op de website waarnaar wordt verwezen. Een belangrijk element is de vermenging van allerheiligen (herdenking aan heiligen die stierven voor hun geloof) met heidense rituelen uit het een keltisch verleden die vooral veel te maken hadden met afzweren van geesten van overledenen etc.
Nou worden dit soort zaken door onze maatschappij al snel naar het rijk der fabels verwezen. Of is er toch een groot deel van de bevolking nog steeds overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde (als het maar niet meer gerelateerd wordt aan dat oubollige "geloof"?

Het is het om te beginnen zo dat ik helemaal niet enthousiast ben over "religie". Hier wordt levensbeschouwing of persoonlijke geloof vervangen door weer een andere manier (dan ideologie, politiek of rijkdom) om via manipulatie en hypocrytie "macht" te krijgen over mensen.
Wel heb ik persoonlijk ervaren hoe geweldig waardevol de bijbel zelf is. Hier wordt bijvoorbeeld duidelijk dat we hier niet "verloren" rondlopen op deze aardbol. God, als bron van het leven, wil bij jouw leven betrokken zijn (nu en voor eeuwig) en had daar zelfs alles voor. De mens wil echter in de regel juist zijn eigen weg gaan. en guess what, de kern van menszijn is je vrij keus. Het is mijn persoonlijke keuze om God te betrekken in mijn leven en dat beschouw ik niet als religie.
Nu wordt dit vaak (ook op de Halloween site) door elkaar gehaald. Persoonlijk Christen zijn vs. bijvoorbeeld een religie als het Katholicisme.

In de kerkgeschiedenis zijn vaak (heel tactisch) heidense gebruiken vermengd met de bijbelse boodschap. Op zich wel aardig bedacht:
- Pasen: opstanding van Christus, overwonnen dood vermengd met lente, nieuw leven, eieren etc.
- Kerst: geboorte van Christus, licht in de wereld vermengd met kerstlicht, de dagen gaan weer lengen (licht)
- Halloween: zie boven. Geesten zijn realiteit en volgens de bijbel een dimensie waar je weg moet blijven. Dit bevat zoveel links naar heidense elementen waar ik graag van weg blijf.

Ik wil hiermee duidelijk maken waarom ik moeite heb deze rituelen zomaar over te nemen.
Daarnaast heb ik sowieso uit principe mijn kinderen nooit bloot willen stellen aan dit soort angstige beelden (horror, geesten, zombies, doodskoppen, skeletten, dood).

Als nu zondag wat kindjes langs de deur komen, zal ik ze heel graag uitnodigen om een andere dag terug te komen voor wat lekkers, maar dan als "zichzelf".

Ik hoop op jullie begrip en ben benieuwd naar reacties.
Patrick & Ester Bevelander

Log in om te reageren op berichten.
Re:Halloween 7 Jaren, 1 Maand geleden  
hmmm....dat is schrikken, Patrick. Krijgt dit forum met jouw brief die ik overigens als een constructieve bijdrage beschouw (chapeau!) ineens inhoud. En wel op een niveau dat menig bestuurslid, naar ik meen (ik zit regelmatig bij de vergaderingen ) de pet ver te boven gaat. En dan nodig je ook nog eens uit om te reageren

Nu is het zo dat de buurtvereniging zich vooral ten doel heeft gesteld om allerlei activiteiten te ontplooien. Activiteiten die onschuldig worden bedoeld. Meestal voor kinderen en zo nu en dan eens voor de wat oudere "kinderen"(lees volwassenen ) waarbij dan als criterium geldt dat er de nodige alcohol moet vloeien, wil het geslaag worden gevonden. Van een niveau nul weliswaar, maar het is ook wel eens lekker om tot op dat niveau af te zakken. Jezelf niet te serieus nemen (denk aan carnaval) kan louterend werken.

Wat ik wil zeggen, is dit: de betekenis die jij aan haloween toekent, is, zo vermoed ik, zwaarder dan door de organisatoren is bedoeld. Ik constateer dat de website, waar naar is verwezen, in deze daaraan onbedoeld heeft bijgedragen. Ik zelf heb er in ieder geval bij het ontvangen van de aankondiging er deze waarde er niet aan toegekend. Ik zal de inhoud van jouw brief daarom eens laten bezinken. (jouw doel, een tegengeluid laten horen, werkt dus). Ook ben ik van mening dat jouw brief in de evaluatie van deze activitiet betrokken moet worden, opdat er een weloverwogen conclusie aan verbonden wordt.

Tot slot: dank voor het feit dat jij je tegengeluid uitspreekt en voor de wijze waarop je het brengt. Uiteraard verdient dat begrip en zal jouw verzoek gehonoreerd worden. Kinderen zullen vanavond niet bij jou aanbellen.

groeten
Frank van Gemert

Log in om te reageren op berichten.
Ga naar bovenkant Reageer